Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdlantský miniexpres

Frýdlantský miniexpres

Nad Beskydami soutěží piloti kluzáků, trasy mají stovky kilometrů

Nad Beskydami soutěží piloti kluzáků, trasy mají stovky kilometrů

Letiště ve Frýdlantě nad Ostravicí se opět stalo dějištěm desetidenní soutěže kluzáků.

Libor Holub, ředitel soutěže: “Ve Frýdlantě nad Ostravicí se nám podařilo ve spolupráci s městem, MSK a Řízením letového provozu České republiky uspořádat již 15. ročník plachtařské soutěže FL. Soutěž létáme letos ve dvou třídách, a to ve třídě FL Kombi a FL Klub. Aktuálně máme odlétnuty dvě platné disciplíny, kdy se nám podařilo odlétnout téměř pětisetkilometrovou. Disciplínu s 500 kilometry se nám podařilo odlétnout v pondělí. Počasí nebylo úplně ideální, ale přesto někteří piloti se s touto situací poprali a podařilo se jim v čase 5 hodin ulétnout 500 km.”

Martin Suchý, pilot, Aeroklub Hranice: “Podmínky jsou dneska dobré a stejně jako včera tu trať spoustu lidí uletí. Myslím si, že výhled je ještě taky dobrý na další den. Po vzoru rodičů se tomu věnuji od 15 let, kdy je možné začít. Můj otec lítal do 87 let, takže to je koníček, který se dá provozovat celkem dost dlouho dle zdravotního stavu.”

Libor Holub, ředitel soutěže: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů. V rámci letošního ročníku máme piloty pouze z České republiky a nejvzdálenější pilot k nám přijel až z Berouna. Co se týká místních pilotů z Frýdlantu, soutěží nám tady sedm pilotů, kdy jeden pilot zatím bojuje o umístění na předních příčkách v kategorii FL Kombi. I v kategorii FL Klub máme pilota, který by se mohlo umístit na bedně.”



---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdlantský miniexpres
Nad Beskydami soutěží piloti kluzáků, trasy mají stovky kilometrů
11. července 2023, 16:50

Nad Beskydami soutěží piloti kluzáků, trasy mají stovky kilometrů

Letiště ve Frýdlantě nad Ostravicí se opět stalo dějištěm desetidenní soutěže kluzáků.

Libor Holub, ředitel soutěže: “Ve Frýdlantě nad Ostravicí se nám podařilo ve spolupráci s městem, MSK a Řízením letového provozu České republiky uspořádat již 15. ročník plachtařské soutěže FL. Soutěž létáme letos ve dvou třídách, a to ve třídě FL Kombi a FL Klub. Aktuálně máme odlétnuty dvě platné disciplíny, kdy se nám podařilo odlétnout téměř pětisetkilometrovou. Disciplínu s 500 kilometry se nám podařilo odlétnout v pondělí. Počasí nebylo úplně ideální, ale přesto někteří piloti se s touto situací poprali a podařilo se jim v čase 5 hodin ulétnout 500 km.”

Martin Suchý, pilot, Aeroklub Hranice: “Podmínky jsou dneska dobré a stejně jako včera tu trať spoustu lidí uletí. Myslím si, že výhled je ještě taky dobrý na další den. Po vzoru rodičů se tomu věnuji od 15 let, kdy je možné začít. Můj otec lítal do 87 let, takže to je koníček, který se dá provozovat celkem dost dlouho dle zdravotního stavu.”

Libor Holub, ředitel soutěže: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů. V rámci letošního ročníku máme piloty pouze z České republiky a nejvzdálenější pilot k nám přijel až z Berouna. Co se týká místních pilotů z Frýdlantu, soutěží nám tady sedm pilotů, kdy jeden pilot zatím bojuje o umístění na předních příčkách v kategorii FL Kombi. I v kategorii FL Klub máme pilota, který by se mohlo umístit na bedně.”



---

Zdroj: https://polar.cz/porady/frydlantsky-miniexpres/frydlantsky-miniexpres-11-07-2023-16-53